« It starts when you begin to overlook good manners. Any time you quit hearin Sir and Mam the end is pretty much in sight » : la jérémiade dans No Country for Old Men - Université de Bretagne Occidentale Access content directly
Journal Articles Revue LISA / LISA e-journal Year : 2023

It starts when you begin to overlook good manners. Any time you quit hearin Sir and Mam the end is pretty much in sight »: The Jeremiad in No Country for Old Men

« It starts when you begin to overlook good manners. Any time you quit hearin Sir and Mam the end is pretty much in sight » : la jérémiade dans No Country for Old Men

Abstract

Is it legitimate to read in the old sheriff Ed Tom Bell’s ruminations the modern accents of an ancient form, that of the jeremiad? This is what Jay Ellis suggests in an article entitled “Fetish and Collapse in No Country for Old Men”. Taking its cue from this suggestion, this article proposes to trace the historic precedents of the jeremiad, from its biblical origins to its renaissance in 17th-century Puritan New England. Chronically, the jeremiad has revealed individual as well as collective aspirations for moral, religious, civil and political perfection. It has no less emphatically described the just retributions that divine wrath rains on apostates and sinful communities. It does seem that Cormac McCarthy draws upon the jeremianic tradition, the question being how, and to what novelistic – commentarial, choral, prophetic, philosophical, or simply compositional – ends?
Est-on fondé à lire dans les ruminations du vieux shérif Ed Tom Bell les accents modernes d’une forme ancienne, celle de la jérémiade ? C’est ce que suggère Jay Ellis dans un article intitulé « Fetish and Collapse in No Country for Old Men ». Partant de cette suggestion, le présent article entend revenir sur les précédents historiques de la jérémiade, depuis ces origines bibliques jusqu’à sa renaissance dans la Nouvelle-Angleterre puritaine du xviie siècle. À tous ses âges, la jérémiade a révélé les aspirations individuelles et collectives à la perfection morale et religieuse, mais aussi civile et politique. Elle a tout aussi emphatiquement décrit les justes châtiments que la colère divine faisait pleuvoir sur les apostats et les communautés pécheresses. S’il apparaît que Cormac McCarthy puise à la source de cette tradition, il faut comprendre comment et pourquoi : quelles fins romanesques – commentaire choral, prophétique, philosophique, ou simple question de structure – ces échos servent-ils ?

Dates and versions

hal-04582109 , version 1 (21-05-2024)

Identifiers

Cite

François Gavillon. « It starts when you begin to overlook good manners. Any time you quit hearin Sir and Mam the end is pretty much in sight » : la jérémiade dans No Country for Old Men. Revue LISA / LISA e-journal, 2023, 21 (55), ⟨10.4000/lisa.15084⟩. ⟨hal-04582109⟩
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