Illustrations, commerce et média : les gravures de feux d’artifice dans le "Mercure galant"
Abstract
Reprint, media, markets: engraving fireworks in the Mercure galant
The case of the Mercure galant highlights the economic, political and media issues underlying re-illustration. Between 1678 and 1710, the periodical recounts fireworks in more than sixty volumes and twenty engravings. These reuses — sometimes cheap copies, sometimes additional printings — came from various recently published festival relations and booklets. The republication extends the event reach through time and space, while providing the Mercure with topical content monthly.
À travers l’étude du "Mercure galant", cet article inscrit la réillustration au croisement d’enjeux économiques, politiques et médiatiques. Entre 1678 et 1710, le périodique relate des feux d’artifice en plus de soixantaine volumes et vingt gravures. Il s’agit de reprises – copies hâtives ou tirages supplémentaires – issues de relations et livrets de fête divers récemment parus. Le réemploi propage ainsi l’événement dans le temps et l’espace, tout en fournissant le "Mercure" en contenus d’actualité.