Maître Jehan’s cave and the strange dance of the poem Mirouer de la mort (1519–1575)
La caverne de Maître Jehan ou l’étrange ballet des mots du Mirouer de la mort (1519-1575)
Abstract
In the 3,600 verses of Mirouer de la mort (1519–1575), a poem written in Breton on the subject of preparing for death, the words are arranged in a way that frequently breaks grammatical rules, disorients the reader and makes the text difficult to understand. Since linguistic incompetence can be immediately ruled out (the author demonstrated considerable cultural capital in other areas), this apparent disorder can only have been deliberate. The identification and classification of these ‘infractions’, which contrast with the extremely rigorous application of complex prosodic rules, reveals a skilful (Platonic) interweaving of the divine order of the world and the disorder of humanity and gives the poem a hidden mystical depth.
Dans les 3 600 vers du Mirouer de la mort (1519-1575), poème en langue bretonne de préparation à la mort, les mots sont rangés dans un ordre qui enfreint très souvent les règles grammaticales, désoriente le lecteur et rend la compréhension du texte ardue. L’incompétence linguistique étant écartée d’emblée (l’auteur dispose sur d’autres plans d’un capital culturel considérable), cet apparent désordre ne peut relever que d’une intention délibérée. Le relevé et le classement de toutes ces « infractions », contrastant avec l’extrême rigueur d’application de règles prosodiques complexes, font apparaître un savant entrelacement (platonicien) de l’ordre divin du monde et du désordre propre à l’humanité, et confèrent au poème une profondeur mystique occulte.
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