Ireland and the Documentary Film: The Controversies Surrounding Man of Aran
L’Irlande et le documentaire à travers le parcours controversé de L’Homme d’Aran
Abstract
This paper is concerned with how Ireland was represented in the documentary film Man of Aran (Robert Flaherty, 1934). Much has been written about the film, and the controversies surrounding it have been at the centre of debates since its production. We will examine the conditions in which Flaherty’s film was produced. Considering its reception on its release and in its afterlife, we will question the opposition between fiction and documentary film. We will analyse the documentary’s formal construction and endeavour to understand why Irish scholars unanimously denounce the negative effects the film seems to have had on the perception of the Irish landscape.
Cet article explore les représentations de l’Irlande dans le documentaire L’Homme d’Aran (Robert Flaherty, 1934). Il existe une littérature abondante sur le film qui est à l’origine de nombreuses controverses depuis sa sortie. Nous examinerons les conditions de production dans lesquelles Flaherty a réalisé son film. Nous interrogerons l’opposition entre fiction et documentaire à travers l’étude de sa réception non seulement au moment de sa sortie, mais également dans les années qui ont suivi. Nous analyserons la construction formelle de l’œuvre afin de mieux comprendre pourquoi les universitaires irlandais dénoncent de manière unanime les effets négatifs du film sur la perception du paysage irlandais.