Language and identity : a sociolinguistic survey of attitudes to Welsh and English in eight Welsh schools
Langue et identité : une enquête sociolinguistique menée dans huit écoles galloises portant sur les attitudes envers le gallois et l’anglais
Abstract
Based on a questionnaire survey carried out among young Welsh speakers in several regions of Wales, the article provides a brief overview of the prevailing perceptions of the Welsh language and its future. What emerges is a clearly more unfavourable image among non-speakers than among speakers of Welsh. But this divide is also compounded by social contrasts: young people from working-class backgrounds are more likely to be monolingual English speakers than those from middle-class backgrounds. This fuels a certain lack of interest in Welsh among them, along with a rejection of standard English, the variety of the dominant classes.
Partant d’une enquête par questionnaires réalisée auprès de jeunes Gallois dans plusieurs régions du Pays de Galles, l’article dresse un bilan succinct des représentations dominantes au sujet de la langue galloise et de son avenir. Il en ressort une image nettement plus défavorable chez les non-locuteurs que chez les locuteurs du gallois. Mais cette ligne de partage se double également d’oppositions de nature sociale : les jeunes de milieux ouvriers sont plus souvent des anglophones monolingues que dans la classe moyenne. Ce qui alimente chez eux un certain désintérêt pour le gallois, en parallèle d’un rejet de l’anglais standard, celui des classes dominantes.
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