Auguste Dupouy ou la formation d’un « écrivain breton » de la première moitié du xxe siècle : écarts et passerelles
Abstract
The case of Auguste Dupouy (1872–1967) illustrates the inherent contradiction of the ‘écrivains bretons’ in the first half of the 20th century. While they were closely connected through their social backgrounds to the working classes of a Brittany that was still endowed with a strong cultural originality, they had also been trained in French intellectual codes through school and university. This article charts Dupouy’s formative development. Initiated (in the ethnographic sense) in the cultures both of the Pays Bigouden fishers through his childhood friendships and of classical literature through his father, who was inspired by the spirit of the Enlightenment, a chasm opened up between the two facets of his identity. The contradiction between the two was to be resolved in his writing, which established Breton material as a popular theme and exalted it with a lyricism founded in the classical and romantic traditions.
Le cas d’Auguste Dupouy (1872-1967) illustre la contradiction des « écrivains bretons » de la première moitié du xxe siècle, à la fois proches par leur origine sociale des milieux populaires d’une Bretagne encore dotée d’une forte originalité culturelle et formés aux codes intellectuels français par l’école et l’université. L’article retrace la formation de l’écrivain. Initié à la culture (au sens ethnographique) des pêcheurs du Pays bigouden par ses camaraderies d’enfance et à la culture littéraire classique par la volonté d’un père nourri de l’esprit des Lumières, il verra se creuser l’écart entre les deux composantes de son identité. La contradiction se résoudra dans l’écriture, qui érigera la matière bretonne en sujet privilégié et la magnifiera
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