Devoir et nécessité : à quoi sert le breton à ceux qui le parlent ? - Université de Bretagne Occidentale
Journal Articles La Bretagne Linguistique Year : 2016

Duty and necessity: what use is Breton to those who speak it?

Devoir et nécessité : à quoi sert le breton à ceux qui le parlent ?

Abstract

Although Breton is today only known, actively or passively, by a diminishing group of older adults living in rural areas, it is being taught in both the private and public sectors to French-speaking children by Neo-Breton-speaking teachers under the ‘right to be different’. Breton has moved from the pragmatic sphere into the symbolic. Far removed from the vernaculars, it is descended from a language that was purified by interwar activists to respond to two objectives, namely to ‘reconquer’ a virtual linguistic terrain, including extending it to areas in which Breton had never been spoken, and to open up a cultural and commercial space for Breton identity, an objective now supported by the state, local authorities and the regional media.
Alors que le breton n’est désormais plus connu, activement ou passivement, que par une frange réduite de ruraux âgés, il est enseigné, dans le privé et le public, à des enfants francophones par des maîtres néo-brittophones, au nom du « droit à la différence ». Le breton a basculé du pragmatique dans le symbolique ; loin des vernaculaires, il se situe dans la filiation de la langue épurée des militants l’Entre-deux-guerres pour répondre à un double objectif : « re-conquérir » un terrain linguistique virtuel, y compris en l’étendant à des zones où le breton n’a jamais été parlé ; ouvrir un espace culturel et marchand à l’identité bretonne, objectif désormais soutenu par l’État, les collectivités et les Média régionaux.
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Dates and versions

hal-02930141 , version 1 (04-09-2020)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02930141 , version 1

Cite

Yves Le Berre, Jean Le Dû. Devoir et nécessité : à quoi sert le breton à ceux qui le parlent ?. La Bretagne Linguistique, 2016, 20, pp.147-160. ⟨hal-02930141⟩
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