Auguste Brizeux (1803–1858), the inventor of Brittany?
Brizeux, inventeur de la Bretagne ?
Résumé
The publication of Brizeux’s Marie at the end of 1831 marked a turning point in the representation of Brittany. By setting his elegies recounting his amorous childhood encounters with a mischievous peasant girl in Arzano, a rural village in Finistère, the poet was showcasing a uniquely Breton scene and largely unknown bucolic spaces. He seems to have been keen to paint scenes that would allow the reader to discover the beauty of the landscapes and village life. In short, he was presenting an aesthetic and already social vision. In the early 19th century, this ‘homeland’ theme made a hitherto unspecified contribution to Breton literature.
The article begins by identifying the most significant moments in Brizeux’s intellectual, literary and artistic life and then focuses on his rootedness in his native soil through an examination of the Bretonness of his sensibility and his desire to familiarise the reader with his homeland. His innovative yet primordial approach from his very first poetic work onwards made a powerful contribution to putting Brittany on the map.
En publiant Marie, fin 1831, Brizeux marquait un tournant dans la représentation de la Bretagne. En situant ses élégies évoquant les rencontres amoureuses de son enfance avec une espiègle paysanne de son âge, à Arzano, bourg rural du Finistère, le poète mettait en valeur un décor naturel spécifiquement breton, des espaces bucoliques ignorés, et se montrait soucieux de composer des tableaux dans lesquels se découvraient la beauté des paysages et la vie au village : une vision esthétique et déjà sociale. Cette thématique du « pays » était un apport jusqu’alors impensé dans la production bretonne de ce début de siècle.
Après avoir repéré les temps les plus marquants du parcours intellectuel, littéraire et artistique de Brizeux, l’article choisit de mettre particulièrement en exergue son enracinement réel dans sa terre natale – bretonnité de sa sensibilité, volonté de « re-paysement ». Sa démarche innovante, primordiale, dès sa première œuvre poétique, contribua puissamment à mettre à l’affiche la Bretagne.
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