Le lexique mathématique breton : bilan et perspectives - Université de Bretagne Occidentale Access content directly
Journal Articles La Bretagne Linguistique Year : 2018

Le lexique mathématique breton : bilan et perspectives

Erwan Le Pipec
  • Function : Author
  • PersonId : 855099

Abstract

For many years excluded from schools, Breton still lacks a unified and undiscussed mathematical terminology. With this problematic in mind the purpose of this paper is to document this phenomenon. A sample of twenty-four common mathematic terms was taken from two mathematical dictionaries currently used in schools. The sample was compared to the data of four contemporary dictionaries, and then for a better understanding of the origins of theses terms, they were compared again with over thirty various Breton language documents published between 1450 and 2012. From this study, eight distinct lexicological streams can be identified. These streams can be grouped into two distinct tendencies, Celtic-based neology on the one hand and international loan words of mainly Greek and Latin origins on the other. The arguments of authors from each side are discussed, as there seem to be a correlation between their lexical choices and some features such as linguistic profile, mathematical expertise and their idea of the perfect teaching model.
Longtemps exclu de l’école, le breton ne dispose pas dans le registre des mathématiques d’une terminologie unifiée et stable. A partir de ce constat liminaire, le présent travail a consisté à documenter les faits. Vingt-quatre termes mathématiques courants ont ainsi été isolés, tels qu’ils apparaissent dans deux lexiques à usage scolaire. D’abord comparés aux données de quatre dictionnaires contemporains,ils ont ensuite été mis en relation avec une trentaine de sources publiées entre 1450 et 2012 afin de mieux comprendre la généalogie des termes recensés. Ce sont donc huit courants lexicologiques qui apparaissent, articulant deux grandes tendances opposées : la néologie à base celtique et l’emprunt de termes internationaux d’origines gréco-latines. Les arguments des uns et des autres seront discutés, laissant entrevoir une corrélation entre choix lexicaux, trajectoire linguistique, expertise mathématique et modèle idéal d’enseignement.
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Dates and versions

hal-02539496 , version 1 (04-09-2020)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02539496 , version 1

Cite

Erwan Le Pipec. Le lexique mathématique breton : bilan et perspectives. La Bretagne Linguistique, 2018, 22, pp.41-75. ⟨hal-02539496⟩
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