Human Face Recognition, Information Processing and Social Behavior in Children with Autism - Université de Bretagne Occidentale Access content directly
Journal Articles Psychology Year : 2014

Human Face Recognition, Information Processing and Social Behavior in Children with Autism

Abstract

The aim of this study was to investigate whether children with high-functioning autism (HFA) and Asperger's syndrome (AS) can be differentiated from each other and from typically developing children in ability to recognize a human face. The present study included 69 participants: children with autism (high-functioning autism or Asperger's syndrome, n = 15 per group) and a control group of 39 typically developing children. It involved a face recognition task included in the NEPSY scale. Results showed that the autism groups performed poorer than the typically developing group, but no difference was found between high-functioning and Asperger groups. Both the information processing peculiarities of children with autism and their (interactional and communicative) social impairments could explain their difficulty to recognize human faces.
L'objectif de cette étude est de se demander si les enfants avec un autisme de haut niveau se différencient des enfants porteurs du Syndrome d'Asperger et des enfants au développement typique en ce qui concerne l'habileté à reconnaitre des visages. cette étude inclut 69 participants: des enfants avec autisme (autisme de haut niveau ou syndrome d'Asperger, 15 sujets par groupe); et un groupe contrôle composé de 39 enfants au développement typique. Une tâche de reconnaissance des visages, intégrée dans l'échelle de la NEPSY, a été utilisée. Les résultats montrent que les enfants avec autisme produisent des performances plus faibles que le groupe contrôle à cette tâche. Cependant, aucune différence n'est mise en lumière entre les enfants avec un autisme de haut niveau et les enfants porteurs du syndrome d'Asperger. Les particularités du traitement de l'information ainsi que les troubles de la communication et des interactions sociales pourraient expliquer les difficultés des enfants avec autisme à reconnaitre des visages.
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Dates and versions

hal-01060071 , version 1 (02-09-2014)

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Cite

Pascale Planche. Human Face Recognition, Information Processing and Social Behavior in Children with Autism. Psychology, 2014, 5, pp.1366-1374. ⟨10.4236/psych.2014.511147⟩. ⟨hal-01060071⟩
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