Mahomet caricaturé : texte, image, émotion. Ou : un éclairage dérangeant - Université de Bretagne Occidentale Access content directly
Journal Articles Ridiculosa Year : 2008

Mahomet caricaturé : texte, image, émotion. Ou : un éclairage dérangeant

Abstract

The Mohamed caricatures: text, image, emotion. Or: a disturbing perspective. Given the deep emotive charge of the images, what caused a problem during the Mohamed caricature affair was mostly their simple republication or their use as emotional manipulation rather than their publication of origin. I would therefore like to examine this phenomenon of emotionalisation. My analysis presupposes the distinction between the "image" and "use of image", as well as between the "text" and "use of text". But as the redeployment also took place through the verbalization of the images and the iconisation of the texts, it will also be necessary to examine both the text and the image in relation to the emotion produced. I will also consider aspects such as the production, contemplation and the interpretation of the images, in a pragmatic spirit addressing the relationships between the images and those who make use of them. This is what I would like to principally show in relation to the most remarked upon caricature, that of Mohamed with an explosive turban by the Danish cartoonist Kurt Westerdaard, which general opinion found to be rather mediocre: a point which, subsequent to a comparative analysis of several similar types of satire and the exploration of new sources, will deserve modification.
Vu la très forte charge émotive des images, ont fait problème dans l'Affaire dite des caricatures de Mahomet plus leur simple republication ou leur manipulation effective que leur publication d'origine. Je voudrais donc m'attacher à ce phénomène d'émotionalisation. Mon exposé présuppose la distinction entre " image " et " emploi d'image " ainsi que celle entre " texte " et " emploi de texte ". Mais comme le réemploi a consisté aussi bien dans la verbalisation d'images que dans l'iconisation de textes, il me faudra procéder également à un examen respectif du texte et de l'image dans leur rapport avec l'émotion produite. Je me pencherai donc tout autant sur ces phénomènes que sur celui de la fabrique, de la contemplation ou de l'interprétation des images, un peu dans l'esprit d'une pragmatique qui porte son intérêt aux relations entre les images et leurs utilisateurs. C'est ce que j'aimerais montrer principalement sur l'exemple de la caricature qui a fait le plus parler d'elle, celle de Mahomet au turban explosif du Danois Kurt Westergaard, et que de l'avis général on a trouvée assez médiocre : point qui, après une étude comparative de plusieurs satires du même ordre et l'exploitation de nouvelles sources, méritera rectification.
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Dates and versions

hal-00749258 , version 1 (07-11-2012)

Identifiers

  • HAL Id : hal-00749258 , version 1

Cite

Alain Deligne. Mahomet caricaturé : texte, image, émotion. Ou : un éclairage dérangeant. Ridiculosa, 2008, 15, pp.417-431. ⟨hal-00749258⟩
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