Serial Posthumans
Posthumains en séries
Abstract
This issue gathers critical analyses of narratives and representations of the posthuman (in the restrictive sense of AI that can pass the Turing test, humanoid robots that have achieved consciousness and sentience, cyborgs and other human-machine hybrids) in a number of contemporary TV series, including Westworld, Black Mirror and Dollhouse. The articles in this collection deal with issues of production (adaptation and re-adaptation, serial remakes, the Hollywood “machine” and the serial production of posthuman-themed serials) as well as with issues of reception (the literary, filmic, artistic, and televisual intertexts explicitly referenced by the series themselves or mere allusions to be “decoded” by the viewers, making them active interpreters of the aesthetic, political and cultural meaning of these multilayered as well as multi-episode narratives). Also under discussion in these contributions is how posthuman identities are performed at the intradiegetic level (the posthuman identity as simulacrum, simulation, or as the performative construction of an identity “played” over and over again in what often appears as the mise en abyme of the actor’s or actress’s performance). Finally, many of the articles explore the interface allowing viewer reception of these series – the screens and streaming of digital data, which are diegetically at the heart of these fictions and of our extradiegetic hyper-connected lives alike, prompting the question whether we are not already at least somewhat posthuman.
Ce numéro réunit des analyses des récits et représentations du posthumain – entendu ici au sens d’intelligence artificielle réussissant le test de Turing, de robots humanoïdes sentients et intelligents, et de cyborgs – dans quelques séries télévisées contemporaines, notamment Westworld, Black Mirror et Dollhouse. Les articles abordent tant les questions de production (adaptation et ré-adaptation, remake sériel, « machine » hollywoodienne et « production en série »), que de réception: intertextes littéraires, filmiques, artistiques, et télévisuels convoqués explicitement par les séries elles-mêmes ou allusions plus discrètes à « décoder » par des spectateurs-herméneutes. La question de la performance de l’identité posthumaine dans la diégèse (simulacre, simulation, mise en abyme de la performance de l’acteur ou de l’actrice, construction performative « réitérée » de manière sérielle) occupe une place importante dans ce recueil, tout comme celle de l’interface écranique (téléviseur, ordinateur, tablette, smartphone) au cœur du visionnage de ces fictions qui interrogent notre propre statut de spectateurs hyperconnectés… et peut-être déjà un peu posthumains.