D. Archambault and D. Fitzpatrick, Impact of ICT on the Teaching of Maths to VIP (Visually Impaired People)JEM Workshop 5, 1205.

M. Artigue, Un regard didactique sur l'utilisation des outils de calcul formel dans l'enseignement des mathématiques, Repères IREM, vol.19, pp.77-100, 1995.

M. Artigue, Digital technologies: a window on theoretical issues in mathematics education Plenary 4, Proceedings of the fifth congress of the European Society for Research in Mathematics Education CERME, pp.68-82, 2007.

M. Artigue and C. Bardini, New didactical phenomena prompted by TI-Nspire specificities ? the mathematical component of the instrumentation process, Proceedings of CERME 6
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00808786

M. Artigue and G. Gueudet, Ressources en ligne et enseignement des mathématiques, Université d'été de mathématiques, Saint-Flour, 2008.

T. Assude, Changements et résistances à propos de l'intégration des technologies dans l'enseignement des mathématiques au primaire, 2007.

B. Bussi, M. G. Mariotti, and M. A. , Semiotic mediation in the mathematics classroom: artifacts and signs after a Vygotskian perspective, Handbook of International Research in Mathematics Education, 2008.

L. Bueno-ravel and G. Gueudet, Online Resources in Mathematics, Teachers??? Geneses and Didactical Techniques, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.9, issue.3, pp.1-20, 2009.
DOI : 10.1007/s10758-009-9143-0

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00459548

C. Cazes, G. Gueudet, M. Hersant, and F. Vandebrouck, Using E-Exercise Bases in Mathematics: Case Studies at University, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.12, issue.2???3, pp.327-350, 2007.
DOI : 10.1007/s10758-006-0005-8

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00459841

J. Delahaye, Mathématiques expérimentales, Pour la science, vol.331, pp.88-93, 2005.

P. Dillenbourg and F. Fischer, Basics of Computer-Supported Collaborative Learning, Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik, pp.111-130, 2007.

P. Dillenbourg, S. Järvelä, and F. Fischer, The Evolution of Research on Computer-Supported Collaborative Learning, Technology-Enhanced Learning. Principles and products, pp.3-19, 2009.
DOI : 10.1007/978-1-4020-9827-7_1

M. Dunleavy, C. Dede, and R. Mitchell, Affordances and Limitations of Immersive Participatory Augmented Reality Simulations for Teaching and Learning, Journal of Science Education and Technology, vol.38, issue.1, pp.7-22, 2008.
DOI : 10.1007/s10956-008-9119-1

P. Drijvers, M. Doorman, P. Boon, and S. Van-gisbergen, Instrumental orchestration: Theory and practice, Proceedings of CERME 6

G. Gueudet, R. M. Bottino, G. Chiappini, S. Hegedus, and H. Weigand, Technologies and resources in mathematics education, Proceedings of CERME 6

G. Fischer and J. Ostwald, Knowledge Communication in Design Communities, Barriers and Biases in Computer-Mediated Knowledge Communication, pp.1-32, 2003.
DOI : 10.1007/0-387-24319-4_10

G. Gueudet, S. Soury-lavergne, and L. Trouche, Soutenir l'intégration des TICE : quels assistants méthodologiques pour le développement de la documentation collective des professeurs ?

G. Gueudet and L. Trouche, Towards new documentation systems for mathematics teachers?, Educational Studies in Mathematics, vol.15, issue.2, pp.199-218, 2009.
DOI : 10.1007/s10649-008-9159-8

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00459432

G. Gueudet and L. Trouche, La documentation des professeurs de mathématiques, Actes du Séminaire national de didactique des mathématiques, pp.249-269, 2008.

G. Gueudet and L. Trouche, Conceptions et usages de ressources pour et par les professeurs, développement associatif et développement professionnel, Les dossiers de l'ingénierie éducative 65, pp.76-80, 2009.

D. Guin, M. Joab, and L. Trouche, Conception collaborative de ressources pour l'enseignement des mathématiques, l'expérience du SFoDEM, INRP et IREM, 2008.

D. Guin and L. Trouche, Calculatrices symboliques : transformer un outil en un instrument du travail mathématique, un problème didactique, 2002.

D. Guin and L. Trouche, Un assistant méthodologique pour étayer le travail documentaire des professeurs : le cédérom SFoDEM, Repères IREM, vol.72, pp.5-24, 2008.

M. Haspekian, An ???Instrumental Approach??? to Study the Integration of a Computer Tool Into Mathematics Teaching: the Case of Spreadsheets, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.10, issue.1, pp.109-141, 2005.
DOI : 10.1007/s10758-005-0395-z

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01273799

L. S. Healy and R. Lesh, Identifying and explaining geometrical relationship: interactions with robust and soft Cabri constructions Proceeding of the 24th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. pp 103- 117 Democratizing Access to Mathematics through Technology: Issues of Design, Theory and Implementation-In memory of Jim Kaput's work. Special issue of, Educational Studies in Mathematics, vol.68, issue.2, 2000.

S. Hegedus, L. Moreno, S. Dalton, and A. Brookstein, Establishing a longitudinal efficacy study using SimCalc MathWorlds®, Proceedings of CERME 6

L. Hivon, M. Péan, and L. Trouche, D'un réseau de calculatrices à la construction collaborative du savoir dans la classe, Repères-IREM, vol.72, pp.79-102, 2008.

C. Hoyles and J. Lagrange, Digital technologies and mathematics teaching and learning: Rethinking the terrain, ICMI 17 study

W. Hwang, N. Chen, and R. Hsu, Development and evaluation of multimedia whiteboard system for improving mathematical problem solving, Computers & Education, vol.46, issue.2, pp.105-121, 2006.
DOI : 10.1016/j.compedu.2004.05.005

B. Jaworski, Theory and Practice in Mathematics Teaching Development: Critical Inquiry as a Mode of Learning in Teaching, Journal of Mathematics Teacher Education, vol.26, issue.7, pp.187-211, 2006.
DOI : 10.1007/s10857-005-1223-z

M. C. Kim, M. J. Hannafin, and L. A. Ryan, Technology-enhanced inquiry tools in science education: An emerging pedagogical framework for classroom practice, Science Education, vol.38, issue.6, pp.91-1010, 2007.
DOI : 10.1002/sce.20219

K. Krainer, Editorial. Teams, communities and networks, Journal of Mathematics Teacher Education, vol.6, issue.2, pp.93-105, 2003.
DOI : 10.1023/A:1023918616310

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01291787

G. Kuntz, S. Hache, and B. Clerc, Sésamath : un modèle pour créer, éditer et apprendre des mathématiques, pp.46-66, 2009.

C. Kynigos, C. Bardini, B. Barzel, and M. Maschietto, Tools and technologies in mathematical didactics, Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, pp.1332-1338, 2007.

C. Laborde, Vers un usage banalisé de Cabri-Géomètre avec le TI-92 en classe de seconde : analyse des facteurs de l'intégration, Calculatrices symboliques et géométriques dans l'enseignement des mathématiques. Actes du colloque francophone européen, pp.79-94, 1999.

A. Lachance and J. Confrey, Interconnecting content and community: a qualitative study of secondary mathematics teachers, Journal of Mathematics Teacher Education, vol.6, issue.2, pp.107-137, 2003.
DOI : 10.1023/A:1023908127831

J. Lagrange, M. Artigue, C. Laborde, and L. Trouche, Technology and Mathematics Education: A Multidimensional Study of the Evolution of Research and Innovation, Second International Handbook of Mathematics Education, pp.239-271, 2003.
DOI : 10.1007/978-94-010-0273-8_9

J. Lagrange, M. Blanchard, C. Loisy, and F. Vandebrouck, Genèses d'usages professionnels des technologies chez les enseignants, rapport final de l'ACI GUPTEn, 2009.

J. Lagrange and E. O. Erdogan, Teachers??? emergent goals in spreadsheet-based lessons: analyzing the complexity of technology integration, Educational Studies in Mathematics, vol.49, issue.4, pp.65-84, 2009.
DOI : 10.1007/s10649-008-9160-2

M. C. Linn, D. Clark, and J. D. Slotta, WISE design for knowledge integration, Science Education, vol.16, issue.4, pp.517-538, 2003.
DOI : 10.1002/sce.10086

P. Lombard, Les méthodes expérimentales en géométrie, Repère IREM, vol.73, pp.21-47, 2008.

A. Mercier, A. Rouchier, and G. Lemoyne, Des outils et techniques d'enseignement aux théories didactiques, Usages et mésusages des théories de l'enseignement, pp.233-250, 2001.

T. Miyakawa and C. R. Winsløw, Un dispositif japonais pour le travail en équipe d'enseignants : étude collective d'une leçon, Education et Didactique 3(1) National Science Teacher's Association Position Statement on Scientific Inquiry, Le document à la lumière du numérique. Caen : C & F éditions, 2004.

D. Perrin, L'expérimentation en mathématiques, pp.6-34, 2007.

M. Pochard, Livre vert sur l'évolution du métier d'enseignant. Ministère de l'éducation nationale, en ligne à l'adresse http, Outil d'analyse des contenus mathématiques à enseigner au lycée et à l'université. Recherches en Didactique des Mathématiques, pp.139-190, 1998.

A. Robert, La double approche didactique et ergonomique pour l'analyse des pratiques d'enseignants de mathématiques, La classe de mathématiques : activités des élèves et pratiques des enseignants, F. Vandebrouck (Ed) (partie 1, 2008.

A. Robert and J. Rogalski, Le système complexe et cohérent des pratiques des enseignants de mathématiques: une double approche. Revue Canadienne de l'Enseignement des Sciences, des Mathématiques et des Technologies, vol.2, issue.4, pp.505-528, 2002.

K. Ruthven, Towards a Naturalistic Conceptualisation of Technology Integration in Classroom Practice: the example of school mathematics, ??ducation et didactique, vol.3, issue.1, 2009.
DOI : 10.4000/educationdidactique.434

R. Samurcay and P. Rabardel, Modèles pour l'analyse de l'activité et des compétences: propositions, Toulouse : Octarès, 2004.

G. Sensevy and A. Mercier, Agir ensemble, l'action didactique conjointe du professeur et des élèves, 2007.
DOI : 10.4000/rechercheformation.822

URL : http://rechercheformation.revues.org/822

J. Trgalova, A. P. Jahn, and S. Soury-lavergne, Quality assessment process for dynamic geometry resources in Intergeo project, Proceedings of CERME 6
DOI : 10.1007/s11858-011-0335-4

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00861801

L. Trouche, Managing the Complexity of Human/Machine Interactions in Computerized Learning Environments: Guiding Students??? Command Process through Instrumental Orchestrations, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.9, issue.3, pp.281-307, 2004.
DOI : 10.1007/s10758-004-3468-5

L. Trouche, Penser la gestion didactique des artefacts pour faire et faire faire des mathématiques : histoire d'un cheminement intellectuel, pp.35-38, 2009.

W. R. Van-joolingen, T. De-jong, and A. Dimitrakopoulou, Issues in computer supported inquiry learning in science, Journal of Computer Assisted Learning, vol.20, issue.2, pp.111-119, 2007.
DOI : 10.1111/j.1365-2729.2006.00216.x

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190788

G. Vergnaud, La conceptualisation, clef de voûte des rapports entre pratique et théorie, Analyse de pratiques et professionnalité des enseignants, Actes de la DESCO de l'Université d'Automne, 2002.

C. C. Wecker, C. Kohnlet, and F. Fisher, Computer literacy and inquiry learning: when geeks learn less, Journal of Computer Assisted Learning, vol.7, issue.2, pp.133-144, 2007.
DOI : 10.1111/j.1365-2729.2006.00218.x

E. Wenger, Communities of practice. Learning, meaning, identity, 1998.