Impact of ICT on the Teaching of Maths to VIP (Visually Impaired People)JEM Workshop 5, 1205. ,
Un regard didactique sur l'utilisation des outils de calcul formel dans l'enseignement des mathématiques, Repères IREM, vol.19, pp.77-100, 1995. ,
Digital technologies: a window on theoretical issues in mathematics education Plenary 4, Proceedings of the fifth congress of the European Society for Research in Mathematics Education CERME, pp.68-82, 2007. ,
New didactical phenomena prompted by TI-Nspire specificities ? the mathematical component of the instrumentation process, Proceedings of CERME 6 ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00808786
Ressources en ligne et enseignement des mathématiques, Université d'été de mathématiques, Saint-Flour, 2008. ,
Changements et résistances à propos de l'intégration des technologies dans l'enseignement des mathématiques au primaire, 2007. ,
Semiotic mediation in the mathematics classroom: artifacts and signs after a Vygotskian perspective, Handbook of International Research in Mathematics Education, 2008. ,
Online Resources in Mathematics, Teachers??? Geneses and Didactical Techniques, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.9, issue.3, pp.1-20, 2009. ,
DOI : 10.1007/s10758-009-9143-0
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00459548
Using E-Exercise Bases in Mathematics: Case Studies at University, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.12, issue.2???3, pp.327-350, 2007. ,
DOI : 10.1007/s10758-006-0005-8
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00459841
Mathématiques expérimentales, Pour la science, vol.331, pp.88-93, 2005. ,
Basics of Computer-Supported Collaborative Learning, Zeitschrift für Berufs-und Wirtschaftspädagogik, pp.111-130, 2007. ,
The Evolution of Research on Computer-Supported Collaborative Learning, Technology-Enhanced Learning. Principles and products, pp.3-19, 2009. ,
DOI : 10.1007/978-1-4020-9827-7_1
Affordances and Limitations of Immersive Participatory Augmented Reality Simulations for Teaching and Learning, Journal of Science Education and Technology, vol.38, issue.1, pp.7-22, 2008. ,
DOI : 10.1007/s10956-008-9119-1
Instrumental orchestration: Theory and practice, Proceedings of CERME 6 ,
Technologies and resources in mathematics education, Proceedings of CERME 6 ,
Knowledge Communication in Design Communities, Barriers and Biases in Computer-Mediated Knowledge Communication, pp.1-32, 2003. ,
DOI : 10.1007/0-387-24319-4_10
Soutenir l'intégration des TICE : quels assistants méthodologiques pour le développement de la documentation collective des professeurs ? ,
Towards new documentation systems for mathematics teachers?, Educational Studies in Mathematics, vol.15, issue.2, pp.199-218, 2009. ,
DOI : 10.1007/s10649-008-9159-8
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00459432
La documentation des professeurs de mathématiques, Actes du Séminaire national de didactique des mathématiques, pp.249-269, 2008. ,
Conceptions et usages de ressources pour et par les professeurs, développement associatif et développement professionnel, Les dossiers de l'ingénierie éducative 65, pp.76-80, 2009. ,
Conception collaborative de ressources pour l'enseignement des mathématiques, l'expérience du SFoDEM, INRP et IREM, 2008. ,
Calculatrices symboliques : transformer un outil en un instrument du travail mathématique, un problème didactique, 2002. ,
Un assistant méthodologique pour étayer le travail documentaire des professeurs : le cédérom SFoDEM, Repères IREM, vol.72, pp.5-24, 2008. ,
An ???Instrumental Approach??? to Study the Integration of a Computer Tool Into Mathematics Teaching: the Case of Spreadsheets, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.10, issue.1, pp.109-141, 2005. ,
DOI : 10.1007/s10758-005-0395-z
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01273799
Identifying and explaining geometrical relationship: interactions with robust and soft Cabri constructions Proceeding of the 24th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. pp 103- 117 Democratizing Access to Mathematics through Technology: Issues of Design, Theory and Implementation-In memory of Jim Kaput's work. Special issue of, Educational Studies in Mathematics, vol.68, issue.2, 2000. ,
Establishing a longitudinal efficacy study using SimCalc MathWorlds®, Proceedings of CERME 6 ,
D'un réseau de calculatrices à la construction collaborative du savoir dans la classe, Repères-IREM, vol.72, pp.79-102, 2008. ,
Digital technologies and mathematics teaching and learning: Rethinking the terrain, ICMI 17 study ,
Development and evaluation of multimedia whiteboard system for improving mathematical problem solving, Computers & Education, vol.46, issue.2, pp.105-121, 2006. ,
DOI : 10.1016/j.compedu.2004.05.005
Theory and Practice in Mathematics Teaching Development: Critical Inquiry as a Mode of Learning in Teaching, Journal of Mathematics Teacher Education, vol.26, issue.7, pp.187-211, 2006. ,
DOI : 10.1007/s10857-005-1223-z
Technology-enhanced inquiry tools in science education: An emerging pedagogical framework for classroom practice, Science Education, vol.38, issue.6, pp.91-1010, 2007. ,
DOI : 10.1002/sce.20219
Editorial. Teams, communities and networks, Journal of Mathematics Teacher Education, vol.6, issue.2, pp.93-105, 2003. ,
DOI : 10.1023/A:1023918616310
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01291787
Sésamath : un modèle pour créer, éditer et apprendre des mathématiques, pp.46-66, 2009. ,
Tools and technologies in mathematical didactics, Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, pp.1332-1338, 2007. ,
Vers un usage banalisé de Cabri-Géomètre avec le TI-92 en classe de seconde : analyse des facteurs de l'intégration, Calculatrices symboliques et géométriques dans l'enseignement des mathématiques. Actes du colloque francophone européen, pp.79-94, 1999. ,
Interconnecting content and community: a qualitative study of secondary mathematics teachers, Journal of Mathematics Teacher Education, vol.6, issue.2, pp.107-137, 2003. ,
DOI : 10.1023/A:1023908127831
Technology and Mathematics Education: A Multidimensional Study of the Evolution of Research and Innovation, Second International Handbook of Mathematics Education, pp.239-271, 2003. ,
DOI : 10.1007/978-94-010-0273-8_9
Genèses d'usages professionnels des technologies chez les enseignants, rapport final de l'ACI GUPTEn, 2009. ,
Teachers??? emergent goals in spreadsheet-based lessons: analyzing the complexity of technology integration, Educational Studies in Mathematics, vol.49, issue.4, pp.65-84, 2009. ,
DOI : 10.1007/s10649-008-9160-2
WISE design for knowledge integration, Science Education, vol.16, issue.4, pp.517-538, 2003. ,
DOI : 10.1002/sce.10086
Les méthodes expérimentales en géométrie, Repère IREM, vol.73, pp.21-47, 2008. ,
Des outils et techniques d'enseignement aux théories didactiques, Usages et mésusages des théories de l'enseignement, pp.233-250, 2001. ,
Un dispositif japonais pour le travail en équipe d'enseignants : étude collective d'une leçon, Education et Didactique 3(1) National Science Teacher's Association Position Statement on Scientific Inquiry, Le document à la lumière du numérique. Caen : C & F éditions, 2004. ,
L'expérimentation en mathématiques, pp.6-34, 2007. ,
Livre vert sur l'évolution du métier d'enseignant. Ministère de l'éducation nationale, en ligne à l'adresse http, Outil d'analyse des contenus mathématiques à enseigner au lycée et à l'université. Recherches en Didactique des Mathématiques, pp.139-190, 1998. ,
La double approche didactique et ergonomique pour l'analyse des pratiques d'enseignants de mathématiques, La classe de mathématiques : activités des élèves et pratiques des enseignants, F. Vandebrouck (Ed) (partie 1, 2008. ,
Le système complexe et cohérent des pratiques des enseignants de mathématiques: une double approche. Revue Canadienne de l'Enseignement des Sciences, des Mathématiques et des Technologies, vol.2, issue.4, pp.505-528, 2002. ,
Towards a Naturalistic Conceptualisation of Technology Integration in Classroom Practice: the example of school mathematics, ??ducation et didactique, vol.3, issue.1, 2009. ,
DOI : 10.4000/educationdidactique.434
Modèles pour l'analyse de l'activité et des compétences: propositions, Toulouse : Octarès, 2004. ,
Agir ensemble, l'action didactique conjointe du professeur et des élèves, 2007. ,
DOI : 10.4000/rechercheformation.822
URL : http://rechercheformation.revues.org/822
Quality assessment process for dynamic geometry resources in Intergeo project, Proceedings of CERME 6 ,
DOI : 10.1007/s11858-011-0335-4
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00861801
Managing the Complexity of Human/Machine Interactions in Computerized Learning Environments: Guiding Students??? Command Process through Instrumental Orchestrations, International Journal of Computers for Mathematical Learning, vol.9, issue.3, pp.281-307, 2004. ,
DOI : 10.1007/s10758-004-3468-5
Penser la gestion didactique des artefacts pour faire et faire faire des mathématiques : histoire d'un cheminement intellectuel, pp.35-38, 2009. ,
Issues in computer supported inquiry learning in science, Journal of Computer Assisted Learning, vol.20, issue.2, pp.111-119, 2007. ,
DOI : 10.1111/j.1365-2729.2006.00216.x
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190788
La conceptualisation, clef de voûte des rapports entre pratique et théorie, Analyse de pratiques et professionnalité des enseignants, Actes de la DESCO de l'Université d'Automne, 2002. ,
Computer literacy and inquiry learning: when geeks learn less, Journal of Computer Assisted Learning, vol.7, issue.2, pp.133-144, 2007. ,
DOI : 10.1111/j.1365-2729.2006.00218.x
Communities of practice. Learning, meaning, identity, 1998. ,